ZUNDERT Abdij Maria Toevlucht

In 1897 schonk Anna Catharina van Dongen een stuk grond, gelegen in Zundert, ter grootte van 15 hectare, aan Willibrordus Verbruggen, abt van abdij de Koningshoeven in Berkel-Enschot, om er een klooster te stichten. In 1899 vertrokken daarom twee monniken uit de Koningshoeven naar Zundert om een voorlopig kloostergebouw te bouwen met materialen die afkomstig waren uit de Koningshoeven.

DE KIVIET

Ze kregen onderdak in een boerderij met de naam “de Kievit” van Bart Nouws. In 1905 konden ze die boerderij en de landbouwgronden kopen vanwege het vertrek van Bart Nouws. Begonnen werd met de bouw van een simpele woonruimte, slaapplaatsen en een kapel. In mei van het jaar 1900 was het zover dat de kapel kon worden ingewijd en gingen er 12 monniken permanent wonen. Zij hielden zich voornamelijk bezig met de ontginning en drooglegging van de moerasgronden waarop het klooster gevestigd was. Het gebied stond in die tijd bekend als de “Kievitsmoeren.
De abdij werd ingericht om een toevluchtsoord te kunnen zijn voor monniken uit Frankrijk, vanwege de voortdurende antiklerikale maatregelen die daar genomen werden. Vandaar dat het klooster de naam “Maria Toevlucht”kreeg.

In 1909 kwam het klooster in zwaar weer terecht. De monniken werden gesommeerd het klooster te verlaten en onderdak te zoeken in het klooster in Westmalle. De moederabdij van Zundert, de Koningshoeven, had grote financiële problemen door toedoen van overmatige investeringen onder leiding van Abt Willebrordus Verbruggen. De abt zelf leidde volgens de berichten ook nogal een luxe leventje. Maar het bleek dat hij had geregeld dat zowel de Abdij Koningshoeven als het klooster in Zundert als privébezit op zijn naam stonden, en ondanks de zakelijke problemen wilde hij die niet afstaan. Dat hij uiteindelijk toch vertrok kwam door een aangekondigde gift van mevrouw Maria Ullens de Schooten die alleen gegeven zou worden als Zundert weer geopend werd. En zo gebeurde. Met haar gift werd een kerk gebouwd en ook nog een bakkerij, een wasserij, een smederij en een opslagloods. Dat was een forse uitbreiding van het klooster die daarom in 1938 ingewijd kon worden als zelfstandige abdij.

In de tweede wereldoorlog werd er zwaar gevochten rondom Zundert, maar de abdij liep weinig schade op.Na de oorlog groeide het monnikengemeenschap sterken rond 1950 werd de abdij bewoond door 80 monniken.

Maar vanaf die tijd kwam de terugslag, het aantal nieuwe intredingen was beperkt, de aanwezige monniken werden ouder. In 1998 stopten ze daarom met de melkveehouderij. Et werk was teveel en te zwaar. Maar dat zorgde er wel voor dat er een gebrek aan inkomsten was om de abdij en zijn bewoners goed te onderhouden. In 2011 daarom begonnen met de bouw van een brouwerij en in 2013 was het zover: het eerste Zundert trappistenbier was een feit. De inkomsten stegen, maar het aantal monniken liep nog verder terug tot er in 2025 nog maar zes monniken over waren en allen op oudere leeftijd. De enige oplossing was de Abdij, en daarmee ook de brouwerij, te sluiten.

Het Zundert bier was behoorlijk geliefd bij de liefhebbers van een goede Trappist. Als er een doorstart komt zal dat commercieel zeker een succes kunnen zijn, ook al mag het bier dan niet meer `Authentic Trappist` genoemd worden. Maar terwijl iedereen hoopt op die doorstart is daar tot op heden niets over bekend.

En speciale fles Zundert 10 als afscheid. Met een abdij kookboek.


Zundert 4, Refterbier

Brouwketels van de Zundert brouwerij 
de Kievit

 Voorgoed gesloten, tenzij....